Vanhemmille

Juniorikilpailuista

Sulkapallo tuotiin Eurooppaan 1800-luvun puolessa välissä englantilaisten upseerien toimesta, joten lajiin liittyy vahvasti herrasmiesmäisyys. Lajin parissa lapsi ja nuori oppii toisten kunnioittamista, voitoista nauttimista ja tappion hetkistä selviytymistä. Se miten nämä mahtuvat samaan pakettiin vaativat ajoittain hieman vanhempien tukea ja ohjausta. Tiukan pelin/pallon jälkeen nuoren (ydin)lataus voi purkautua ylilyöntinä johon kannattaa heti puuttua. Isommissa kilpailuissa nämä johtaavat automaattisesti kurinpitomenettelyihin. Tulee muistaa että tunteidenhallinta on hyve myös kenttien ulkopuolella.

Alla muutamia sulkapalloetikettiin kuuluvia ohjeita:

• Kunnioita vastustajaasi!
  • Palauta pallo kohteliaasti ja ripeästi vastustajalle, jos se jäi hävityn pallon jälkeen omalle kenttäpuoliskolle.
  • Kättele vastustaja, tuomari ja pisteiden näyttäjä ottelun jälkeen.
  • Älä huijaa linjojen tuomitsemisessa - pallo on sisällä, jos se osuu rajojen sisäpuolelle tai rajalle.
  • Anna pelirauha muille hallissa pelaaville
  • Pelivälineiden paiskominen, pallon tahallinen rikkominen ja kiroilu on ehdottomasti kielletty

Kannustamisesta

Verrattuna englantilaiseen jalkapallokatsomoon käyttäytyminen sulkapallokatsomossa on "hieman hillitympää". Kannustaminen on toki sulkapallossakin suotavaa ja oikeassa suhteessa lisää pelaajien voitontahtoa ja parantaa penkkiurheiluelämystä. Kuten pelaajien tulee myös kannattajien kuitenkin toimia herrasmiesmäisesti. Yleisenä sääntönä on että siitä hetkestä kun pelaaja aloittaa keskittymisen syöttöönsä siihen hetkeen kun pallo päättyy, annetaan pelaajille pelirauha. Hyviin tapoihin kuuluu myös että vastustajan virheelle ei taputeta vaikka oma pelaaja saisi pisteen. Jos esimerkiksi oman pelaajan smash palautuu verkkoon, ei taputeta hyvästä smashistä. Jos taas vastustaja ei yllä ko. smashiin, taputukset on enemmän kuin suotavia!

Lounasulan juniorikilpailut (ja juniorikilpailut yleensä) tuovat kannustamiseen myös oman tärkeän lisäohjeen. Kaikki vanhemmat haluavat toki oman lapsensa voittoa mutta tulisi silti muistaa kannustaa myös vastustajan hyviä suorituksia. Tämä luo positiivisen, lajin perinteitä kunnioittavan ja kehittävän ympäristön josta nuoret saavat esimerkkiä muillekin elämän pelikentille.

Pisteiden näyttämisestä

Pisteiden näyttäjiä tarvitaan aina. Kannustamme kaikkia niitä vanhempia jotka tulevat ihailemaan lapsensa pelejä näyttämään samalla muutamien pelien pisteet. Pisteiden näyttäjä ei ota kantaa pelin sääntöihin eikä linjojen tuomitsemiseen, pelaajat sopivat asiasta keskenään: PISTEIDEN NÄYTTÄJÄ EI OLE TUOMARI. Jos et näe tai huomaa, mitä pelissä tapahtui, seuraa pelaajia – se, jonka aikomuksena on seuraavaksi syöttää, sai pisteen (ja aina voit kysyä pelaajilta, mitä tapahtui). Ensimmäistä kertaa varten voit pyytää tuomaripöydältä jonkun mukaasi neuvomaan!

Pisteennäyttäjä saa kaikkein pienimpien peleissä hiukan ohjailla vasta aloittaneita pelaajia, mutta tällöin on tietenkin tunnettava säännöt.