Kilpailukalenteri

Lounasulan kisat järjestyvät aktiivisten sulkapalloseurojen ansiosta yhteisesti sovituilla toimintatavoilla.

Lounasulan rooli on tarjota alueen sulkapalloseuroille yhteinen paikka kisojen ohjeistukselle niin pelaajalle kuin vanhemmille, ylläpitää ranking-listaa (ranking pyritään päivittämään mahdollisimman pian kisojen jälkeen) ja tietysti itse kilpailukalenterille, joka on koottu kausittain vuodesta 2016 alkaen. Ohjeistukset ja ranking on laadittu yhteistyössä seurojen kanssa ja näitä päivitetään tarpeen tullen. Kaikki tämä tieto on koottu tälle sivustolle.

Lounasulan tehtävänä on helpottaa alueen sulkapalloseuroja myös sopivan kilpailuajankohdan löytämistä tuomalla Lounasulan seurojen yhteyshenkilöt yhteen. Tietoa jaetaan Lounasulan yhteishenkilöt s-postiryhmässä sekä Lounasulan info/idea/tuki -whatsapp-ryhmässä.

Tahto + aika & paikka + seura-aktiivit + junioripelaajat = Lounasulan kisat

Tiedämme, että sopivan kilpailuajankohdan löytäminen riippuu luonnollisesti seuran tahtotilasta järjestää kisa, seuran järjestävistä käsipareista, joilla pitää olla kisojen järjestämisosaamista sekä hallin saatavuudesta sopivana ajankohtana. Ja junioripelaajia vartenhan ne kisat järjestetään, joten meidän tulisi viestiä kisoista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa eri kanavissa, jotta juuri Lounasulan kisat päihittävät muut tapahtumat liikkuvan perheen kalenterissa.

Tahtoa löytyy!

Seurojen edustajien toivotaan aktiivisesti kertovan Lounasulan yhteisössä kisojen järjestämishalukkuudestaan. Mikäli jostain syystä ajankohta osuisi yhteen jonkin toisen seuran kanssa, voidaan yhdessä neuvotella, miten päästään yhteisymmärrykseen.

Tahtoa olisi, mutta me vasta harkitaan?

Jo harkintavaiheessa seuran kannattaa vinkata Lounasulan ryhmään suunnitelluista kilpailuista, jos on esimerkiksi tiedossa, missä kuussa tai millä viikolla kilpailut olisi ylipäätään mahdollista järjestää. Monesti tämä suunnittelu tapahtuu seuran tulevan toimintakauden toimintasuunnitelmaa laatiessa. Mutta kyllähän kimmoke kisojen järjestämiseen voi herätä milloin tahansa!

Lounasulka pyrkii omalta osaltaan muistuttamaan Lounasulan kisojen sijoittelusta seurojen toimintasuunnitelmiin heti kun Sulkapalloliiton kilpailukalenteri on vahvistunut kesäkuussa.

Ihanteellisen kisa-ajankohdan valinnan perusprinsiipit

• Varmista Sulkapalloliiton virallisesta kilpailukalenterista, ettei samaan aikaan ole muita juniori-Eliittikisoja tai kansallisten kisojen junnuluokkia Varsinais-Suomessa.
  • Mahdollisuuksien mukaan ei olisi myöskään n.200 km säteellä Turun alueelta edellä mainittuja kisoja (lisenssin omaavat juniorit saattavat kirmata näihin kisoihin).
  • Ihannetilanteessa ei olisi muitakaan sulkapallokisoja tai -leirejä samana päivänä.

Huom. Lounasulan kisat ovat (ainakin toistaiseksi) pidetty yksipäiväisinä kisoina. Tämä saattaa helpottaa haarukointia, jos samana viikonloppuna on jokin toinen yksipäiväinen kisa.

Tahtoa on ja hallikin on buukattu, mutta meiltä puuttuu riittävä määrä seura-aktiiveja tai osaamista?

Aiheuttaako kilpailukaavioiden tekeminen hikikarpaloita otsalle ja ylimääräisiä sydämen tykytyksiä? Hengitä syvään ja pyydä apua Lounasulan tuki whatsapp-ryhmästä. On kaikkien yhteinen etu, että me jaamme osaamista, jota vuosien mittaan on karttunut.

Mitäs jos eri seurat tekisivätkin yhteistyötä kisojen järjestämisen suhteen? Esim. yhdellä seuralla on tarjota halli tiettynä ajankohtana, mutta ei kilpailukaavioiden tekijää eikä riittävästi käsipareja ja vastaavasti toisella seuralla saattaa olla seura-aktiiveja ja osaamista, muttei vapaata hallia.

Mitä apua just sun seura tarvitsisi, jotta voisitte järjestää Lounasulan kisat? Kerro meille, niin ratkotaan haaste yhdessä!

Miten varmistetaan, että saadaan ne juniorit kisoihin, joita varten kisat järjestetään?

1. Viestitään tulevista kisoista riittävästi etukäteen (onko seuran omat sisäiset viestintäkanavat kunnossa?)
  2. Otetaan kisoissa fiiliskuvia (jotta on mitä jakaa... #kuvaoiskiva)
  3. Julkaistaan kuvia mm. some-kanavissa (Vinkki! Tägää ainakin Instagramissa kisoihin osallistuneet sulkapalloseurat postauksiin ja lisää hashtagit #lounasulka #sulkapallo).
  4. Kannusta oman seuran pelaajia, vanhempia ja tukijoukkoja tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan postauksia.

Mitä muuta me voitaisiin tehdä näkyvyyden ja tietoisuuden parantamiseksi? Kaikki ideat ja ajatukset ovat tervetulleita - ja toki niitä toteuttavia käsiparejakin tarvitaan, kun päätetään matalalla kynnyksellä kokeilla jotain uutta. Ja laitetaan hyvät toteutukset kiertämään ja tuunataan matkan varrella entistä paremmiksi.

Idea > suunnittelu > toteutus > arviointi

Noh, ei mennyt niinkuin Strömsössä...

Ymmärrämme kyllä, että kisojen järjestämisen edellytykset eivät aina ole seuran omassa päätäntävallassa (hallin saatavuus juuri oikeana ajankohtana, kisojen sopivuus perheen kalenteriin, jne.).

Toivomme, että jokainen ymmärtäisi kuitenkin, että Lounasulan kisojen perimmäisenä ajatuksena on liikuttaa junioreita, innostaa kisaamaan ja nauttia yhteisestä tekemisestä ja laajentaa sulkapalloyhteisöä.